Nama
penulis artikel : Faridah Salleh & Effandi zakaria
Asal : Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM)
Sumber
artikel :
Tarikh
artikel :
Ulasan Artikel
Dalam
artikel ini membincangkan sistem pendidikan yang ingin diubah secara
perlahan-lahan. Dalam kurikulum matematik yang disemak semula, fokus baru telah
diberikan kepada pengajaran dan pembelajaran yang mengaplikasikan penyelesaian masalah,
komunikasi dalam matematik dan penggunaan teknologi. Ianya selari dengan hasrat
untuk meningkatkan kedudukan Malaysia dalam TIMSS (Trends in International
Mathematics and Science Study).
Oleh itu, guru perlu melaksanakan
aktiviti yang melibatkan pelajar sendiri menjana masalah matematik, disamping
pelajar menyelesaikan masalah yang telah tersedia terungkap. Ianya berbeza sama
sekali dengan dengan sistem pengajaran dan pembelajaran tradisional yang hanya
mementingkan komunikasi secara satu hala sahaja yang berteraskan pembelajaran
berpusatkan guru.
No comments:
Post a Comment