.:Assalamualaikum...Selamat Datang ke Blog Kami:.

Friday, 22 November 2013

Artikel 1


Nama penulis artikel   : Sui-Yan Chan
Asal                             : Fakulti Matematik, Kean University, NJ.
Sumber artikel             :Proquest.                               
Tarikh artikel               : Mei 2013


Ulasan Artikel

Artikel ini membincangkan mengenai analisis perbandingan pencapaian Matematik diantara Amerika Syarikat dan Hong Kong menggunakan kriteria PISA sebagai asas.

            Penulis menceritakan pengalaman sendiri sebagai guru dan penuntut di Hong Kong.Penulis juga memetik artikel dari internet tulisan Nick Diaz mengenai persepsi umum rakyat Amerika Syarikat bahawa penuntut dari Asia bijak dalam matematik, boleh belajar matematik dengan lebih cepat, mendapat maklumat dengan lebih mendalam dan lebih cepat mendapat jawapan berbanding penuntut dari Amerika Syarikat.

            Menggunakan statistik dari PISA tahun 2000 ke 2009, Hong Kong sentiasa berada diantara 3 teratas manakala Amerika Syarikat berada diantara tangga 19 dan 30. Selain itu Amerika Syarikat berada di bawah pungutan mata pelajar dari Organization for Economic Cooperation and Development(OECD).

            Seterusnya penulis menghuraikan latar belakang sistem pendidikan di Hong Kong dan Amerika Syarikat.Penulisan bermula dengan sejarah pendidikan di Hong Kong dan Amerika Syarikat kemudian meneruskan perbincangan mengenai sistem persekolahan bermula dari pendidikan pra-sekolah hingga ke ijazah pertama.Turut di huraikan ialah sistem penilaian dan reformasi pendidikan di Hong Kong dan Amerika Syarikat. Terdapat 3 perbezaan antara sistem pendidikan di Amerika dan Hong Kong iaitu kanak-kanak di Hong Kong memasuki sistem persekolahan 2 tahun lebih awal daripada kanak-kanak di Amerika Syarikat. Justeru itu, kanak-kanak di Hong Kong mendapat pendedahan kurikulum matematik lebih awal berbanding kanak-kanak di Amerika Syarikat.Perbezaaan yang kedua ialah Amerika Syarikat menggunakan sistem “3-4-4” manakala Hong Kong pula menggunakan sistem “3-2-2-3” (selepas reformasi pendidikan Hong Kong menggunakan sistem “3-3-4”).Seterusnya perbezaan ketiga ialah sistem pendidikan di Hong Kong adalah berorientasikan peperiksaan manakala pelajar di Amerika Syarikat pula tidak dibebankan dengan peperiksaan. Penulis menyenaraikan tiga jenis peperiksaan utama yang wajib diambil oleh pelajar di Hong Kong iaitu Basic Compentency Test (BCA), Hong Kong Certificate of Examination (HKCEE) dan Hong Kong Advance Level Examination (HKALE). Walaupun pelajar di Amerika Syarikat mempunyai peperiksaan tahunan dari gred 3 hingga gred 8, namun tujuan utama peperiksaan ini adalah menilai kemampuan dan kemahiran pelajar dalam menguasai ilmu dan kemahiran sesuai dengan gred. Pelajar boleh mengambil peperiksaan Scholastic Reasoning Test (SAT) ataupun America College Testing (ACT) semasa di High School jika berhasrat melanjutkan pelajaran ke Ijazah pertama.

            Penulis melanjutkan perbincangan dengan membandingkan kurikulum dan standard diantara Hong Kong dan Amerika Syarikat.Terdapat beberapa persamaan antara tujuan kurikulum digubal iaitu membangunkan kemahiran berfikir dan komunikasi matematik.Hong Kong mengutamakan Mathematics Outcome dan kegunaan dalam kehidupan harian.Manakala Amerika Syarikat menggariskan 6 prinsip dan 5 proses piawai dalam kurikulum matematik.Prinsip melibatkan ekuiti, kurikulum, pengajaran, pembelajaran, penilaian, program instruktional dan teknologi. Penulis membuat perbandingan pengisian kurikulum dengan mengelaskan kumpulan pelajar kepada 4 peringkat iaitu junior primary, senior primary, junior secondary dan senior secondary. Penulis juga mengkelaskan jangkaan isi kandungan yang akan dipelajari oleh pelajar mengikut negara masing-masing. Daripada jadual dalam mukasurat 25, penulis merumuskan bahawa kebanyakan isi kandungan kurikulum di Amerika Syarikat telahpun diperkenalkan lebih awal di Hong Kong.Ini adalah kerana, kanak-kanak di Hong Kong memulakan pembelajaran pra-sekolah sekurang-kurangnya dua tahun lebih awal berbanding kanak-kanak di Amerika Syarikat.

            Kurikulum Hong Kong mempunyai garis panduan dan framework yang rigid jika dibandingkan dengan kurikulum di Amerika Syarikat.Guru matematik di Amerika Syarikat perlu menyesuaikan kandungan pelajaran agar selari dengan standard dan kurikulum kerana tiadanya garis panduan dan framework yang jelas. Penulis menyenaraikan 9 perbezaan kandungan kurikulum iaitu berkaitan dengan pengukuran, geometri koordinat, geometri euclidean, penjelmaan kongruen dan persamaan, hubungan pola nombor, statistik dan kebarangkalian, pecahan dan perpuluhan, nombor negatif dan teori nombor.

Isu-isu Kajian

            Penulis telah melakukan soal selidik melibatkan 60 orang guru dari negara Hong Kong dan Amerika Syarikat. Dapatan dari soal selidik yang dijalankan penulis mendapat lima dapatan iaitu melibatkan pola kelas, pengajaran dan penilaian, persekitaran pembelajaran, kepercayaan polisi pendidikan matematik danlatihan profesional. 

            Guru di Amerika Syarikat mengajar lebih banyak kelas matematik setiap minggu berbanding guru di Hong Kong. Majoriti pelajar di Amerika Syarikat belajar Matematik lima hari setiap minggu berbanding pelajar di Hong Kong. Purata tempoh pembelajaran matematik di Amerika Syarikat adalah lebih banyak berbanding di Hong Kong namun, pelajar di Hong Kong berpeluang belajar lebih lama dari pelajar di Hong Kong kerana masa berganda (double period) di Hong Kong adalah 20% lebih berbanding di Amerika Syarikat.

            Dari segi pengajaran dan penilaian, terdapat perbezaan dari segi penggunaan teknologi, persekitaran dan penilaian kepada pelajar.Guru matematik di Amerika Syarikat menggunakan papan putih interaktif dengan meluas berbanding guru matematik di Hong Kong. Ketika pelajar di Hong Kong menggunakan kalkulator saintifik, pelajar di Amerika Syarikat pula menggunakan kalkulator  graf. Dari segi pengajaran, guru di Amerika Syarikat banyak menggunakan pendekatan berpusat pelajar berbanding berpusat guru di Hong Kong.Keadaan ini adalah disebabkan bilangan pelajar dalam kelas matematik di Amerika Syarikat adalah kecil berbanding di Hong Kong.Terdapat perbezaan yang ketara dari segi penilaian keatas pelajar matematik di Amerika Syarikat dan Hong Kong.Pelajar di Hong Kong perlu mengadapi dua peperiksaan penggal dan satu peperiksaan akhir tahun bagi setiap tahun persekolahan.Manakala pelajar di Amerika Syarikat bagi gred 3 hingga 8 perlu menghadapi penilaian tahunan.Fungsi utama penilaian ini ialah keputusan penilaian ini memberik kesan keatas geran yang diterima di peringkat pusat ke daerah yang berkenaan.Keputusan penilaian di Hong Kong pula menentukan arah tuju pelajar itu sendiri dalam melanjutkan pelajaran.Penulis membuat kesimpulan atas sebab inilah pelajar di Hong Kong berusaha untuk mendapat keputusan yang baik dan menyebabkan perbezaan dari segi pencapaian matematik antara kedua-dua negara.

            Guru di Hong Kong percaya bahawa pelajar mereka mempunyai pencapaian yang kukuh dalam matematik manakala guru di Amerika Syarikat menyatakan tiada perubahan dari segi pencapaian pembelajaran matematik. Dari segi aktiviti luar pelajar di Amerika Syarikat menyertai Kelab Matematik, Bengkel Matematik, Math Tutoring  dan Olympiad Matematik, manakala pelajar di Hong Kong menyertai semua aktiviti yang disebut dan sekolah di Hong Kong mengadakan Minggu Matematik.

            Guru matematik di Hong Kong mengatakan bahawa kurikulum matematik adalah jelas dan rigid dan majoriti guru di Hong Kong menerima satu hingga lima latihan, bengkel dan seminar setiap tahun.

            Penulis membuat kesimpulan akhir bahawa tiga sebab yang membawa kepada perbezaan pencapaian antara pelajar matematik di Hong Kong dan Amerika Syarikat adalah kerana pelajar di Hong Kong memulakan persekolahan 2 tahun lebih awal berbanding pelajar di Amerika Syarikat, sistem pendidikan di Hong Kong adalah bersifat berorientasikan peperiksaan dan sistem pendidikan yang berbeza dari segi sifat dan karakter seperi bilangan pelajar dalam kelas, penggunaan buku teks

Kritikan

            Secara umumnya penulis tidak mengikut format American Psychological Association (APA). Penulis tidak membahagikan bab mengikut sistem APA iaitu pendahuluan, sorotan penulisan, metodologi, keputusan serta perbincangan dan kesimpulan. Pendahuluan penulis yang memberikan pengalaman sendiri tidak sesuai dengan kajian berbentuk saintifik.Bab 1 tidak memberikan penekanan tentang penyataan masalah yang jelas, kepentingan penyelidikan dan kekangan kajian. Penulis juga menggunakan pengalaman melalui tulisan dari internet yang bukan berbentuk saintifik.

Perbandingan kurikulum antara negara bukanlah sesuatu yang asing.Telah banyak kajian yang menjalankan kajian yang seumpamanya seperti Xie, Xuehui (2003), Martin Alicia (2011) dan banyak lagi kajian.Kegagalan menulis kajian literatur adalah kelemahan serius yang dilakukan oleh penulis.

Dalam bab 3, penulis hanya menerangkan latar berlakang kajian. Penulis tidak menjelaskan kaedah yang digunakan dalam membuat kajian.Persoalan seperti prosuder, sampel dan populasi, tempat penyelidikan, instrumen dan jangkamasa tidak diterangkan dengan jelas.Penulis juga tidak menjelaskan kajian rintis samada dilakukan atau tidak.Penulis hanya memberikan sedikit maklumat pada bab lima. 

Dalam menganalisis data, terdapat beberapa kelemahan yang dilakukan oleh penulis.Dalam mukasurat 25, penulis membuat kesimpulan yang tidak tepat dengan mengatakan kebanyakan kurikulum di Amerika Syarikat telahpun diajar lebih awal di Hong Kong.Penyataan ini tidak menggambarkan keadaan yang sebenar dan bertentangan dengan jadual yang dilampirkan di mukasurat 24.Penulis juga tidak memberikan justifikasi yang jelas dalam membandingkan isi kandungan kurikulum.Walaupun begitu, semua maklumat dari graf diberi penerangan yang jelas oleh penulis.

Kesimpulan yang dibuat penulis juga tidak tepat.Salah satu rumusan yang diberi oleh penulis mengenai sebab perbezaan pencapaian adalah kerana kanak-kanak di Hong Kong memulakan sessi persekolahan lebih awal berbanding di Amerika Syarikat.Penyataan ini bertentangan dengan tulisan penulis sendiri dalam mukasurat 16 yang menyatakan majoriti kanak-kanak di Amerika Syarikat menghadiri kelas pra-sekolah. Terdapat juga penyataan yang serius yang tidak diberikan sokongan oleh pengkaji lain seperti anggapan sistem pendidikan di Hong Kong berorientasikan peperiksaan.

Penulis juga tidak menyertakan soal selidik yang diberikan kepada guru-guru di Amerika Syarikat dan tidak menyatakan dengan jelas bahagian negeri mana kajian ini dijalankan di Amerika Syarikat.Responden seramai 60 orang dirasakan tidak sesuai.

No comments:

Post a Comment