.:Assalamualaikum...Selamat Datang ke Blog Kami:.

Thursday, 21 November 2013

Pentaksiran Berasaskan Sekolah: Kredibiliti Guru Matematik dalam Mentaksir Pencapaian Pelajar.



1.0       PENGENALAN

Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS)

Sistem Pentaksiran Pendidikan Kebangsaan (SPPK) adalah satu sistem pentaksiran yang diperkenalkan dalam transformasi pendidikan. SPPK merupakan transformasi daripada sistem yang menumpukan kepada ujian pencapaian dan peperiksaan (berorientasi peperiksaan) kepada sistem yang lebih holistik. Tujuannya ialah untuk menyediakan satu set indikator untuk menilai potensi murid dan kesediaan untuk belajar, selain menguji penguasaan dan pencapaian.
                       
PBS mengandungi empat komponen utama iaitu Pentaksiran Sekolah, Pentaksiran Berpusat, Aktiviti Fizikal, Pentaksiran Sukan dan Kurikulum dan Pentaksiran Psikometrik. (Norzila 2013). Pentaksiran adalah komponen penting dalam pendidikan kerana ia memberi maklumat mengenai perkembangan murid kepada guru, ibubapa dan murid itu sendiri. Hasil pentaksiran boleh membantu guru menilai kaedah pengajaran dan aktiviti yang dilaksanakan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Faedah pelaksanaan PBS  adalah pelajar dapat menunjukkan kebolehan dan kemampuan sepenuhnya, pelajar sentiasa mendapat maklum-balas yang teliti,guru dapat memilih pendekatan yang pelbagai, guru sentiasa meningkatkan kebolehan pentaksiran, guru mendapat latihan profesional, guru boleh mengadaptasi kurikulum dengan keaadan setempat dan guru sentiasa mendapat nasihat dan bimbingan (Quensland Studies Authority, 2010)

Kementerian prihatin terhadap dakwaan bahawa sistem pendidikan Negara terlalu berpaksikan peperiksaan. Justeru,  Mesyuarat Jemaah Menteri bertarikh 17 Disember 2010 telah bersetuju supaya Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) dilaksanakan sebagai sebahagian daripada Program Transformasi Pendidikan.

PBS merupakan satu usaha untuk membangunkan modal insan secara holistik melalui penekanan terhadap penguasaan ilmu pengetahuan, modal intelektual, pembudayaan sikap progresif dan pengamalan nilai, etika serta moral yang tinggi seperti tercatat di dalam Pelan Induk Pembangunan  Pendidikan (PIPP), Pelan Integriti Nasional (PIN) dan seperti yang dihasratkan dalam Misi Nasional.

PBS mula dilaksanakan di Sekolah Rendah pada tahun 2011 dan diperkenalkan di peringkat Sekolah Menengah pada tahun 2012. Justeru pada tahun 2016 murid-murid sekolah rendah akan menduduki UPSR yang telah ditambahbaik. Pada tahun 2014 pula PMR akan dilaksanakan sepenuhnya dalam bentuk PBS (LPM, 2013).

Pentaksiran berasaskan sekolah ini memberi kebebasan kepada guru-guru serta sekolah untuk memilih kandungan ujian yang dilihat menghapuskan sistem peperiksaan sedikit demi sedikit. Murid-murid juga bebas untuk memberikan pendapat masing-masing dan mereka juga sentiasa digalakkan untuk mengambil peranan yang aktif dalam setiap aktiviti pengajaran dan pembelajaran di dalam bilik darjah.

2.0       ISU – ISU TERKINI DALAM PENDIDIKAN MATEMATIK

Guru merupakan komponen utama dalam proses pengajaran bilik darjah (Mohd Uzi, 2007). Menurut Nik Azis (2008a), diantara peranan guru matematik adalah untuk membantu pelajar menguasai kemahiran matematik, menguasai kebolehan penyelesaian masalah matematik, membina pengetahuan matematik yang sofistikated dan menghayati pengetahuan matematik. Beliau seterusnya menyatakan bahawa peranan guru tidaklah  hanya setakat itu sahaja. Guru matematik perlu berperanan sebagai pembimbing teladan, agen perubahan, sumber aspirasi, pemudah cara atau sumber pengetahuan  bergantung pada konteks pengajaran dan pembelajaran yang tertentu.

Dewasa ini beberapa isu kritis yang melibatkan pengajaran dan pembelajaran matematik  telah dikenalpasti. Dalam laporan Trends in International Mathematics and Science Study (2003) diantara isu pengajaran dan pembelajaran yang dinyatakan adalah  kesukaran menentukan kaedah pembelajaran yang betul, pertelingkahan tentang metodologi pengajaran matematik, penentuan  kandungan kurikulum serta kesukaran dalam pengembangan nilai dalam pengajaran matematik. Disamping itu  kredibiliti guru matematik dalam mentaksir pencapaian pelajar dalam penilaian Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS) juga merupakan sebahagian daripada  isu terkini dalam pendidikan matematik (Nik Azis, 2008a).

Persoalan mengenai kredibiliti guru bukanlah asing dalam pelaksanaan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (Val Klenowski, 2013). Pengalaman dari negara yang terdahulu melaksanakan PBS seperti Australia, Hong Kong, England dan banyak lagi menunjukkan trend yang sama. Penulisan ilmiah ini akan memberi tumpuan khusus terhadap kredibiliti guru matematik dalam mentaksir pencapaian pelajar dalam penilaian Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS).

Prof Kerry Kennedy dalam seminar School – Based Assesment: Prospect And Realities In Asian Context mengatakan (Kerry  Kennedy, 2013):
“Increased teacher and student workload, lack of community confidence in school based processes and even lack of confidence by teachers themselves emerge as key issues during implementation. Perhaps of mores ignificance is the reluctance to accept responsibility for high stakes school based assessment”.

Kementerian Pendidikan Malaysia dalam menjadikan Malaysia sebagai salah sebuah negara maju pada tahun 2020, telah melaksanakan Pentaksiran Berasaskan Sekolah (PBS). PBS yang dilaksanakan buat pertama kali pada tahun 2011 ini mendapat reaksi yang berbeza dalam kalangan guru, ibu - bapa, pelajar dan masyarakat awam.

Salah satu isu yang dibangkitkan dalam melaksanakan PBS adalah sejauhmana kredibiliti guru dalam mentaksir pencapaian pelajar?Adakah guru mempunyai integriti dalam melaksanakan PBS? Sejauhmanakah jaminan kualiti yang dilaksanakan oleh Lembaga Peperiksaan, Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran Daerah dan Jurulatih Utama mampu menjadikan guru jujur dan integriti? Adakah terdapat ruang untuk guru melakukan manipulasi dari segi evidens?Adakah pentadbir di sekolah melihat PBS sebagai pentaksiran holistik pelajar atau budaya sekolah mengejar ranking menjadi keutamaan?

Dalammatapelajaran matematik, Lembaga Peperiksaan telah mengeluarkan Dokumen Standard Prestasi (DSP)yang memberi panduan kepada guru matematik melaksanakan PBS.  DSP ini yang mengandungi band,deskriptor dan evidens menjelaskan secara terperinci kepada semua guru matematik dalam menilai pelajar.  Selain DSP, guru juga diberikan Sukatan Pelajaran (SP) dan Huraian Sukatan Pelajaran (HSP) yang mesti diikuti oleh guru dalam pengajaran dan pembelajaran Matematik.

3.0       KREDIBILITI GURU MATEMATIK

Pengajaran dan pembelajaran subjek matematik sebelum 2011 adalah berorientasikan peperiksaan. Pelajar dinilai dengan peperiksaan awam di peringkat Ujian Pencapaian Sekolah Rendah (UPSR) dan Penilaian Menengah Rendah (PMR).Guru mempunyai matlamat yang khusus iaitu meningkatkan prestasi pelajar dalam setiap peperiksaan awam. Jabatan Pelajaran Negeri (JPN) dan Pejabat Pelajaran Daerah (PPD) akan mengeluarkan ranking pencapaian dari segi peratusan dan GPS. Sekolah yang mendapat prestasi yang rendah akan dipantau dan dikunjungi oleh pegawai di peringkat JPN dan PPD. Guru matematik yang menghasilkan pelajar yang prestasi yang rendah akan diberikan kursus khas dalam membantu meningkatkan prestasi pelajar.

Pelaksanaan PBS dalam subjek matematik membuka dimensi baru kepada guru matematik.Selain itu ianya memberikan suatu situasi dimana pegawai di JPN dan PPD tidak dapat mengeluarkan rangking sekolah mengikut prestasi. Timbul situasi dimana, guru cuba memberikan band yang tidak menepati pencapaian sebenar pelajar. Sebagai contoh, dengan merujuk DSP guru memberikan peluang pelajar berbincang dalam menyelesaikan evidens PBS.Dalam situasi yang lebih buruk guru meminta pelajar menyalin. Contohnya dalam PBS Matematik tingkatan 2,   pelajar diminta untuk menjawab soalan berikut bagi band 5 deskriptor 2 dan eviden 1.



 Jadual 1: Contoh soalan bagi band 5 deskriptor 2 eviden 1

Autoriti sepenuhya diberikan kepada guru. Jika guru dapat menunjukkan bukti pelajar mempunyai evidens, pelajar akan diberikan penilaian sebagai memenuhi band yang berkenaan. Pentadbiran soalan yang dijawab tidak ditetapkan. Ada peluang bagi guru yang tiada integriti untuk memanipulasi keadaan ini tanpa diketahuai oleh semua pihak yang menjalankan jaminan kualiti.

KPM juga telah menjalankan sistem headcount bagi setiap pelajar. Dalam sistem headcount, semua pelajar diberikan markah awal target of value (TOV) dan juga jangkaan markah di akhir tahun persekolahan , excpected target result (ETR). Disamping pelajar juga mesti menunjukkan peningkatan semasa peperiksaan penggal dan pertengahan penggal iaitu operational target 1 dan operational target 2. Guru yang tidak dapat memenuhi ETR akan dianggap tidak berjaya dalam pengajaran dan pembelajaran. Ada ruang dan peluang terutamanya bagi guru matematik memanipulasi PBS sebagai memenuhi kriteria  headcount. Walaupun keputusan PBS tiada dalam sistem headcount, pengalaman lepas guru akan menjadikan guru memanipulasi PBS.

Lembaga Peperiksaan telah mengeluarkan Pentaksiran Berasakan Sekolah;Soalan – soalan lazim bagi memberi penjelasan kepada semua guru, ibu – bapa, pelajar dan masyarakat awam mengenai PBS. Soalan 2.8 dalam soalan – soalan lazim adalah:

2.8       Adakah instrumen PS perlu diselaraskan antara murid, kelas dan sekolah?
Instrumen PS tidak perlu diselaraskan kerana guru perlu mempelbagaikan instrumen mengikut kesesuaian murid.

Walaupun secara jelas Lembaga Peperiksaan mengarahkan instrumen pentaksiran tidak perlu diselaraskan, terdapat PPD dan JPN atas inisiatif sendiri menyelaraskan instrumen. Sebagai contoh di sebuah daerah di Johor, instrumen PBS untuk matematik adalah selaras. Malah ada PPD yang muat naik instrumen ke dalam internet. Kredibiliti sebahagian guru dalam hal penyediaan instrumen ini menyebabkan instrumen ini “bocor” dan ada peluang bagi pelajar membuat instrumen ini di rumah.Oleh kerana subjek matematik banyak melibatkan nombor dan pengiraan, pelajar yang tidak menguasai sesuatu topik  berkemungkinan menghafal jalan kerja bagi mencapai band tertentu.

Soalan 2.15 dalam soalan lazim mencatatkan;

2.15     Adakah murid yang belum menguasai kemahiran/pengetahuan dalam PS perlu ditaksir semula?
Murid perlu ditaksir semula sehingga murid menguasai pengetahuan/kemahiran dalam PS.

Disini timbul persoalan utama dalam subjek matematik, kebanyakan guru akan menggunakan instrumen yang sama. Oleh kerana instrumen telah diselaraskan, guru yang tiada kredebiliti akan menggunakan instrumen yang sama. Ini bermakna pelajar akan membuat soalan yang serupa. Dalam subjek matematik ini akan melibatkan nombor yang sama sahaja.

4.0       KESIMPULAN

Seorang guru matematik harus memastikan anak didiknya mampu menguasai subjek yang diajar bukan sahaja untuk lulus peperiksaaan, bahkan membimbing mereka agar memahami mengapa mereka wajar menguasai setiap yang diajar. Begitu juga dengan guru subjek Bahasa, Agama, Sejarah, Lukisan, Sastera dan sebagainya.

Subjek matematik adalah penting dalam pembentukan negara maju.Sebarang perubahan dasar hendaklah difikir, dibincang, dikaji sedalam - dalamnya.Ketika mana Malaysia mengambil contoh dari negara luar yang pencapaian matematiknya adalah lebih baik, harus juga diambil kira situasi di dalam negara.Sistem pendidikan keseluruhanya perlu dikaji dengan tidak mementingkan keputusan akademik semata – mata, sebaliknya penekanan kepada nilai dan modal insan adalah lebih penting.Ini adalah kerana dari sistem yang mementingkan nilai yang baik, maka lahirkan generasi guru matematik yang berkredibiliti dan berintegriti.

Dalam pada itu, sistem penilaian peringkat sekolah yang dilaksanakan Kementerian Pelajaran Malaysia menggantikan kaedah peperiksaan yang dilaksanakan untuk pelajar sebelum ini mampu meningkatkan kredibiliti seseorang guru. Ini kerana pentaksiran berasaskan sekolah memberi hak 100% kepada guru untuk menilai pelajar – pelajar semasa di dalam kelas. Penilaian  sebanyak 60% oleh guru dan 40% markah peperiksaan peringkat pusat akan diambil kira dalam memberikan pelajar gred sebagai keputusan yang menentukan hala tuju pelajar tersebut. Penilaian peringkat sekolah membolehkan guru menilai prestasi serta membimbing pelajar tersebut untuk memberikan yang terbaik sepanjang proses pembelajaran di dalam kelas.


Bibliografi

Kementerian Pelajaran Malaysia (2013), Dokumen Standard Prestasi.

Kerry Kennedy (2013), High Stakes School-Based Assessment and Cultural Values: Beyond Issues of Validity.

Lembaga Peperiksaan Malaysia (2013), Pentaksiran Berasaskan Sekolah: Soalan – soalan Lazim.

Mohd Uzi bin Dollah (2007), Penerapan Nilai Dalam Pengajaran Guru Matematik Sekolah Menengah : Satu Kajian Kes. USM.

Nik Azis, N. P. (2008). Isu-isu kritikal dalam pendidikan matematik. Kuala Lumpur: Penerbit Universiti Malaya

Norzila Mohd Yusof (2013), School - based Assessment: Transformation in Educational Assessment in Malaysia.

Queensland Studies Authority (2010), School Based Assestment, The Quensland System.

Trends In International Mathematics and Science Study Report (2003)

Val Klenowski (2013), School-Based Assessment, Standards, Teacher Judgement and Moderation: Messages from Research.


No comments:

Post a Comment